Dar šiek tiek apie koučingą… jau po praktikos

Vakar kilo mintis parašyti apie koučingą kokį jį pamačiau jau po visų mokymų bei dvidešimt penkių valandų nemokamų praktikos sesijų. Kokie klausimai kilo man ir klientams  susidūrus su koučingu. Tikiuos, taip kažkiek galėsiu prisidėti prie koučingo kultūros vystymo Lietuvoje.

Kaip vyksta susitikimas/sesija su klientu?

Iš pirmo žvilgsnio žiūrint tai pati koučingo sesija nieko nesiskiria nuo šiaip dviejų susitikusių žmonių pokalbio. Skirtumas tik tame, kad tokiu pokalbiu koučeris susitelkia į pašnekovą ir savo klausimais vysto dialogą, skatinantį jį mąstyti. Klausimai paprasti, kartais net naivūs, tačiau padeda klientui pažvelgti į savo keliamą klausimą visaip kitaip – pastebėti tuos dalykus, procesus, veiksmus, emocijas vykstančius su klientu, kurių jis įprastai nepastebi. Pastebėjimas, geresnis savęs supratimas, situacijų suvokimas leidžia klientui tvirčiau jaustis, daugiau pasitikėti savimi  ir  greičiau imtis situacijos sprendimo.

Ar visuomet klientas atranda atsakymus per pirmą susitikimą? Kiek susitikimų reikia, norint klientui pasiekti norimą rezultatą?

Pirma sesija paprastai būna skirta kliento situacijos/ klausimo/ problemos aptarimui, tikslo išsikėlimui ir kliento, koučerio tarpusavio susitarimui dėl tolimesnės darbo eigos. Žinoma, pasitaiko atveju, kada klientas ateina su labai konkrečia, aiškia užklausa ir jam  pavyksta per pirmą susitikimą atrasti sprendimą, susivokti. Tačiau dažniausiai pirmi susitikimai būna tik pirmo kontakto  tarp kliento, koučerio užmezgimas, susipažinimas, “apsižiūrėjimas“, “pasitikrinimas“ ar abu norės dirbti, bendradarbiauti vienas su kitu:)

Kiek susitikimų reikės norimam tikslui pasiekti priklauso nuo kiekvieno kliento indvidualiai. Kliento noro, iniciatyvos, tempo, atsakomybės už procesą. Mano pastebėjimai ir patirtis iš sesijų parodė, kad jei norima ilgalaikių rezultatų, o to ir siekiama, svarbu neskubėti, nesiimti per daug, eiti mažais, bet užtikrintais žingsneliais ir dar svarbiau pasidžiaugti mažais laimėjimais:). Naujiems įpročiams susiformuoti įprastai  reikia mėnesio. Todėl vienam gali užtekti ir keturių susitikimų kartą per savaitę, kitam gali reikėti dvylikos ir dar daugiau. Nerealu tikėtis per kelias sesijas išspręsti problemos su kuria pragyvenai pusę gyvenimo. Žmogaus pasaulis per nelyg intensyvus, pilnas įvairių priešpriešų, dviprasmybių.

Kokios sesijas aš vertinu kaip mažiau pavykusias  ?

Nemažai klientų ateidami į sesiją yra įsitikinę, kad koučeris, kaip specialistas lyg turi pateikti “receptą“ laimingam, sėkmingam gyvenimui ar už jį atsakyti į klausimus.  Žinoma, tokie klientai jaučiasi mažiau patenkinti pačia sesija. Deja, koučingas, nesiekia dalinti patarimų, mokyti. Čia kalba daugiau apie pačio kliento norą išsinešti, atrasti, susivokti ir susikurti savo “receptą“ savo gyvenimui. Kartais mes galime sulaukti puikaus, padedančio patarimo, bet vistiek išlikti neramūs. Dėlto reikia nuolat stebėti save, žinoti kas tau patinka, tinka, veikia, neveikia. Koučingo sesija puikiai padeda tam. Svarbiausia, kad klientas pats norėtų keistis, dirbti, padėti sau. Kitu atveju nei koučeris, nei niekas kitas klientui nepadės. Žinoma, visai be patarimų neapsieinama, juk būna situacijų kada reikia jų,- klientas nori daugiau aiškumo apie naudojamą įrankį, jo naudą. O kartais klientas nori išgirsti ir mano patirtį. Tai padeda jam labiau atsiverti, suvokiant, kad aš ir esu tik besimokantis, netobulas žmogus.  Neretai pasidalinta patirtis, gryžtamasis ryšys  juos įkvepia dar ryžtingiau siekti norimų pokyčių. Visa darbo esmė netgi ne sesijoje, o po jos. Kaip klientas su tuo ką atrado, suvokė elgiasi, daro. 

Su kokia sritimi man, kaip koučerei, labiausiai sekasi, patinka dirbti?

Viskas mano nuomone, prasideda nuo santykių. Ir pirmiausia NUO SANTYKIO SU PAČIU SAVIMI. Nuo to santykio priklauso visi  santykiai su aplinkiniais, gyvenimu, situacijom. Todėl esminį dėmesį telkiu į patį klientą, jo santykį su savim, jo jausmus, požiūrį. Koučingas ir man buvo, yra priemonė padedanti  susivokti, geriau pažinti save, savo poreikius, norus, jausmus, atrasti sritį kur galėčiau realizuoti save ir padėti sau drąsiau eiti savo keliu. Per gilesnius atradimus keitėsi mano pačios santykis su savimi, o tai negalėjo nepaliesti ir mano santykių su aplinkiniais, artimais. Viskas vyksta nuolat, iš lėto, žinau , kad ir vyks toliau. Kaip pati pajaučiau naujų suvokimų naudą ir iš to pokyčius, niekada nebenori sugryžti prie seno. Kartais tik prisimindama savęs paklausiu kodėl nepadariau to ankščiau:)

Todėl mano sritys:

  • Asmeninis tobulėjimas, augimas ( noriu efektyviau dirbti, turėti daugiau motyvacijos, įveikti baimę, turiu tikslą, nežinau kaip jo siekti, noriu atsisakyti žalingo įpročio, bet nepavyksta …)
  • Savęs pažinimas (nežinau ko noriu, kas man patinka, kur esu gabus, kodėl elgiuosi taip, nors nenorėčiau; kodėl bijau, atidėlioju,  kodėl jaučiuosi taip kaip jaučiuosi  …)
  • Santykiai su savim, kitais ( noriu labiau pasitikėti savimi, vertinti, pagerinti santykius su antra puse, draugais, kolegomis, sunkumai bendravime…)

 

Kas man kaip koučeriui padeda darbe su klientais?

  • Geranoriškumas, pozityvus nusiteikimas, nuoširdumas kliento ir jo situacijos atžvilgiu.
  • Nuoširdus noras išgirsti, įsiklausyti į kliento situaciją.
  • Pagarba kliento pozicijai, norams, poreikiams.
  • Giliai išjausta gyvenimiška patirtis, atradimai ir pokyčiai.
  • Stiprus giluminis pačios noras padėti žmogui PADĖTI PAČIAM.
  • MOTYVACIJA , matant labiau žibančias kliento akis.
  • Bendravimas, santykio kūrimo subtylybių mokymasis kartu su žmonėmis.
  • Nuolatinis noras mokytis, nes kiekvienas susitikimas su klientu nauja patirtis ir man.

Kokiais atvejais, manote, būtų naudingas susitikimas su koučeriu?  

Visi gyvenime turime vienokių, kitokių išgyvenimų, sunkumų. Ne visi esame linkę dalintis jais su artimais, draugais, o ir nevisada gali artimi suprasti. Todėl pokalbis su specialistu leidžia  lengviau pažvelgti į nelabai malonius dalykus, susigrąžinti adekvatesnį savęs, situacijos vertinimą, atrasti ir imtis konkrečių žingsnių situacijai keisti. 

Kitas labai svarbus aspektas yra tai, kad sesijos padeda klientui ne tik rasti sprendimus keliamiems klausimams, bet ir ugdyti savo emocinį intelektą,- t.y pažinti savo jausmus, emocijas.  Mokėjimas įsisąmoninti savo jausmus, bei suvokti ką jie mums sako leidžia daug labiau džiaugtis sėkmėmis ir kur kas lengviau išgyventi nesėkmes, nepasiduoti stresinėms situacijoms, o tai bene pagrindinė laimingo gyvenimo sąlyga. Todėl koučeris sesijos metu prisideda ir prie kliento vidinio pasaulio puoselėjimo.

Niekas kitas už mus nesužinos ko mes iš tikro norime, nesuras širdžiai mielo darbo, pomėgio, neišspręs iškilusių problemų, neįdės daugiau pasitikėjimo savimi, nepagerins santykių su artimais, aplinkiniais, neišmokins bendravimo, nepadės atsikratyti žalingų įpročių… Net jei gimėte su marškinėliais, tai dar nereiškia, kad mus visuomet lydės sėkmė. Viskas, mūsų pačių, na dar tikiu ir Dievo, rankose:)

Taigi, aš kaip koučeris, padedu keisti žmogaus suvokimą, pamatyti  kryptį, bet patį kelią eina pats žmogus. Pasikeitus suvokimui, keičiasi ir žmogaus gyvenimas.

Prenumeruok

Patiko šis įrašas? Užsakyk tinklaraščio prenumeratą ir naujausius įrašus gauk pirmas!

Komentarai